UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Zakuklená hrozba z fínskeho Joensuu za päť rokov existencie vyprodukovala rozsiahlu diskografiu – rozsiahlu celkom určite na pomery žánru, akým je doom/death metal – a predviedla aj pomerne závratnú kariéru, pokiaľ ide o vydavateľov jej dlhohrajúcich albumov. Po tejto stránke našli HOODED MENACE svoje šťastie za Atlantikom. Prvotina „Fulfil The Curse“ vyšla, zrejme aj vďaka hororovým textovým témam, u Razorback Recordings, ktorí sú pre hororovým, splatter a podobným témam naklonené spolky zemou zasľúbenou. V poradí druhá, v rámci podzemia prelomová nahrávka „Never Cross The Dead“, je výletom ku kanadským Profound Lore Records, kde sa darí tomu, čo je naozaj temné a ponuré. S aktuálnou novinkou „Effigies Of Evil“ sú Fíni naspäť v USA, a to u Relapse Records, ktorých zrejme okrem hudby k myšlienke vydať tento album inšpirovala aj anabáza HM po pútnických miestach temného podzemia.
Aktuálna osemskladbová nahrávka opäť presahuje časové rozpätie päťdesiat minút, tentokrát len skromne a zdá sa, že z albumu na album sa HOODED MENACE vyjadrujú „stručnejšie“, ktovie, s prípadným štvrtým albumom sa možno dostanú aj pod päťdesiatku. Na druhej strane CD otvárajú najdlhšou skladbou, akú kedy publikovali – „Vortex Macabre“ je vyše desaťminútová pohrebná hymna.
Pokiaľ ide o žáner, ktorému sa HOODED MENACE venujú, treba uviesť, že Lasse Pyykkö a Pekka Koskelo nie sú nejakí modernými bandami posadnutí začiatočníci. Okrem toho, že každý z nich v súčasnosti hrá aj v hneď niekoľkých ďalších projektoch, napríklad CLAWS, RUINEBELL, SWARMING, THE SKELETAL, a definitívne neuzavreli ani kapitolu s názvom PHLEGETHON, v ktorej sa kedysi stretli a už len preto patria na fínskej scéne medzi „historické postavy“, si Lasse prešiel viacerými starými kapelami, za ktoré stačí spomenúť kedysi v podzemí celkom známu doom/deathmetalovú záležitosť SARNATH.
V rámci doom/death metalu teda očakávajte pochmúrnu, ťahavú a drsnú záležitosť s vyzretým hrobovým odérom prvej polovice 90. rokov. Žiadne klávesy, melodické či dokonca ženské vokály, tu sa hrá ponurý metal zo zahmlených lesov, plesnivých kobiek a opustených zrúcanín. Bez snahy o „funerálnosť“ či „depresívnosť“, skôr ide o majestátnosť a vážnosť bez nejakej zbytočnej pompy. V porovnaní s predošlým albumom mi novinka na mnohých miestach pri prvých vypočutiach pripadala tak trochu ako „príliš PARADISE LOST – Gothic revival“, ale dal som tomu čas a tento dojem sa vytratil. Je však pravda, že podobná, len zhutnená atmosféra a nejaké tie hudobné postupy sa miestami vyskytujú. Vo všeobecnosti je však hudba HOODED MENACE v prvom rade typicky fínska, po harmonickej a melodickej stránke vychádzajúca z toho death metalu, s ktorým po roku 1990 prišli skupiny ako CONVULSE, AMORPHIS (po „Karelian Isthmus“ vrátane), DEMIGOD alebo ADRAMELECH. Druhým, prinajmenšom rovnako dôležitým štýlovým zdrojom je starý, ten najťahavejší a najzáhubnejší extrémny doom, ktorý kedysi produkovali napríklad THERGOTHON alebo UNHOLY.
Počúvať teda budete veľmi drsnú, ale na harmóniách založenú hudbu so sympaticky zastretými melodickými štruktúrami, kontrastovanými s občasnými disharmonickými riffmi. Pomalé, najviac ak rozvážne stredné tempá, príjemné množstvo gitarových vyhrávok, sól a hlboký, ťahavý deathmetalový growl. Na spestrenie hustej atmosféry pár samplov z filmov, dobrý zvuk, ale v duchu starých čias, a „nešťastie“ je hotové. Aj veľmi dobrý obal je v akomsi archaizujúcom duchu, čo atmosféru nahrávky ešte vyzdvihuje.
Ponurý doom/death metal v duchu starého Fínska. Niečo o dosť iné než súčasná podoba žánru, reprezentovaná povedzme v porovnaní s týmto romantickými, až sladkobôľnymi SWALLOW THE SUN.
8 / 10
Lasse Pyykkö
- vokály, gitara, basgitara
Pekka Koskelo
- bicie
1. Vortex Macabre
2. Effigies Of Evil
3. In The Dead We Dwell
4. Curses Scribed In Gore
5. Crumbling Insanity
6. Summoned Into Euphoric Madness
7. Evoken Vulgarity
8. Retribution In Eternity
Ossuarium Silhouettes Unhallowed (2018)
Hooded Menace / Algoma (split) (2017)
Darkness Drips Forth (2015)
A View from the Rope (split) (2014)
Labyrinth of Carrion Breeze (EP) (2014)
Necrotic Monuments (EP) (2012)
Effigies Of Evil (2012)
Hooded Menace/Horse Latitudes (split) (2012)
Asphyx/Hooded Menace (split) (2011)
Hooded Menace/Ilsa (split) (2011)
Hooded Menace/Coffins (split) (2010)
Never Cross The Dead (2010)
Hooded Menace/Anima Morte (split) (2010)
Fulfill The Curse (2008)
The Eyeless Horde (demo) (2007)
-bez slovního hodnocení-
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.